mandag 26. november 2012

Uten mål - ingen mening... med trening (?)

Løping er morsomst sammen med andre... som her i Jessheim Vintermaraton der jeg løper mellom de to siste innmeldte i Romerike Ultraløperklubb; Leif Abrahamsen og Tom Larsen.
 
TOMROM:

Etter Jessheim Vintermaraton har jeg ingen konkurranser på kalenderen før Täby Extreme Challenge 13.-14.april. Det er nesten 5 måneder dit... og plutselig gikk lufta litt ut av treningsmotivasjonen. Jeg er ikke seriøs nok til å trene effektivt så lenge mot ett bestemt mål... spesielt nå som jeg går halvskadet og må begrense det jeg liker best, løpe!

På sommeren er det å komme ut i naturen på joggeturer motivasjon god nok, det samme med skiturer når det er flott vinter. Betydelig verre er det å finne "meningen med treningen" på svarte høsten når det er mørkt, bløtt, halvkaldt og en evighet til neste gang man skal "prestere". Det er sikkert ikke bare jeg som har det slik... og løsningen er selvsagt enkel: Her må jeg finne noen delmål på veien mot TEC100miles i april.

Uka som har gått ble en sånn "uten-mål-og-mening-uke", innledet med fire travle jobbdager uten trening, deretter en spinning-/styrkeøkt fredag før jeg løp halvannen time på kuperte grusveger lørdag og halvannen time spinning søndag. Mage-/lyskeplagene var mildt sagt merkbare etter Vintermaraton, så noen hviledager i begynnelsen av uka var greit nok. Det som derimot holdt på å drepe motivasjonen var at jeg etter fredagens løpetur hadde vondere i bekkenområdet enn på mange måneder... et kraftig varsel om at jeg fortsatt må legge treninga til terreng.

FOKUS:

I går var det full opprydding i hodet.... jeg likte ikke at jeg ikke hadde noen plan og mål for treninga framover - og gjennomgikk en liten hodescanning for å finne ut hva jeg ville fokusere på framover. Det endte med at jeg i alle fall ville rette all fokus inn mot løpinga... ikke surre videre med tanken på sykkelritt og skirenn. For 3 år siden kjøpte jeg ny racersykkel for å satse på Norseman... sykkelen er nå solgt.

I fjor kjøpte jeg ny terrengsykkel (bildet) for å satse på CykelVasa'n.... jeg meldte meg av rittet, men jeg trengte uansett ny sykkel til alternativ trening. Jeg kjøpte også nye konkurranseski i fjor - mest med tanke på Vasaloppet... men i går solgte jeg startplassen til 2013-Vasa'n. Skiene vil selvsagt også gjøre nytte på hundrevis av treningsmil på ski... men jeg kunne nok klart meg med de to gamle parene mine.

Selv om et og annet sykkelritt og skirenn kunne vært OK som supplement, lager det kaos i hodet mitt... jeg får ikke tid og treningskabal til å gå opp - og får ikke bestemt meg for hvor mye av treninga jeg skal legge til ikke-løping. Sykling og skigåing som treningssupplement er nesten en selvfølge, men det er noe helt annet enn å forberede seg til konkurranser i disse disiplinene.

DELMÅL:

Første skritt i oppryddinga i hodet var altså å akseptere at sykling og skigåing var treningsformer og ikke konkurransemål... og trykket lettet umiddelbart (og Vasaloppet 2013 går da uten meg). Men, dette økte tomrommet mellom nåtid og neste konkurransemål, altså TEC100.

Deretter var det å sette navn på et og ennet delmål... og det er konkret og udefinert på samme tid - og gjelder for hele vinteren: Hver uke løpe en langtur på 3 timer+ i terreng så lenge det er løpbart i skauen og helst aldri alene. Drømmen er at flest mulig av turene skal være av 4-5 timers varighet, så da må jeg nok fri til medlemmene i Romerike Ultraløperklubb. Bytte til skiturer av samme varighet når det ikke er løpbart i skauen.... men det kan også bli aktuelt å reise til f.eks. Østfold for å løpe langturer i terrenget på vinteren.

Da er det bare å søke etter et "offer" til en lang rooolig langtur i terrenget lørdag 8.desember... forøvrig idéell oppladning til julebord samme kveld. Bare si fra!

JOAKIM:
Denne uken hadde også et veldig trist innslag, med begravelsen til 29 år gamle Joakim. Så sent som 27.oktober hilste jeg på han - og tok bilde som ble lagt ut på kondis.no - da han løp inn til 9.plass i Lørenskog halvmaraton. Bildet er kanskje det siste som er tatt av Joakim. Noen dager senere er han borte.

Joakim var en de aller første jeg skrev om på kondis.no etter at jeg ble Romeriksredaktør høsten 2004, det var da han 21 år og 84 dager gammel løp Jessheim Vintermaraton og ble tidenes yngste som løp "5 på norsk" samme sesong. Denne prestasjonen ble nevnt av Joakims far under minnesamværet som en av premiene han var mest stolt av.

Men, de flotteste minnene har jeg av Joakim fra de årene han var en del av det flotte ungdomsmiljøet i Raumar O-lag - og jeg selv organiserte bl..a stafetter for klubben og var på mange turer med disse ungdommene. Det var ganske uvirkelig å ta farvel med han i en fullsatt Gjerdrum kirke tirsdag, men det var fint å være tilstede både i kirken og på minnesamværet etterpå. 

2 kommentarer:

Anne-Brit sa...

Huff da, trist når så unge, flotte mennesker blir borte. Det gir oss en liten påminnelse på at det gjelder å nyte nuet!

Gammel'n sa...

Ja, ta en dag av gangen - det er så mye uforutsigbart der ute.

På de siste 15 månedene har jeg vært i 5 begravelser til alt for unge mennesker.... påminnelsen om å være glad over mindre har kommet tett i denne perioden.