søndag 29. januar 2012

Tre oppturer i "Fenstadrunden"

Motiv fra Fenstadrunden litt før halvveis...

Jeg har vært lett forkjølet en ukes tid, og i går trodde jeg det skulle utvikle seg videre til bihulebetennelse. Etter litt medisinering var jeg mye bedre i dag - ja, antagelig helt frisk!  Det var første opptur under/etter dagens treningstur på ski i "Fenstadrunden". Opptur nummer to var at teknikken (tyngdeoverføringen) nå sitter bedre enn på mange år, og sist men ikke minst var det en herlig skitur i seg selv.

Fenstadrunden på 29 kilometer arrangeres neste helg, der er jeg påmeldt i Trimklassen. For to år siden slet jeg meg rundt på 2.26.17 - mens jeg i dag gikk med moderat intensitet på 2.27.11 (5.04/km) uten alt for god glid - og med tre drikkestopp som stjal noe tid. Får prøve å komme under 2.20 om en uke. Dette er veldig sakte for en konkurranseløper - de beste seniorene slå meg med bortimot timen, og selv i aldersklassen blir jeg slått med over halvtimen.

Likevel - jeg er fornøyd med farten på ski - har jo ennå ikke rundet 20 mil denne vinteren. Jeg har ingen andre forventninger enn å gå litt raskere enn den jevne turgåer - og å klare å fullføre f.eks. Vasaloppet på en anstendig tid. På treningsturene treffer jeg jo mest på "vanlige turgåere" - og får der en oppmuntrende opplevelse av å gå fort, selv om virkeligheten er en ganske annen når det kommer til konkurranser.

Denne helgen ble omsider jordeløypene kjørt opp her i Fenstad, så nå kan jeg supplere skigåinga med kveldsturer der jeg tar på meg skia på trappa her hjemme. Det blir herlig!

OPPSUMMERING AV UKAS TRENING:

Ingen kommentarer: