søndag 8. januar 2012

Årets første treningsuke avsluttet med fine skiturer i Gullverket

Flotte løyper på søndagsmorgenen i Gullverket.... bare sola manglet.

Årets første treningsuke (8 dager) ble en uke med mest sykling på rulle. De to siste dagene kom jeg også i gang med skisesongen for alvor; kun to korte turer fra Gullverket i Eidsvoll, men framover planlegger jeg minst 3 og helst 4 skiøkter pr uke fram til Vasaloppet. Jeg kjenner litt til bekkensmertene ved hard diagonalgang, men tror det skal gå greit...

Selv om det er litt stusselig i lavlandet skal man ikke langt opp for å finne flotte vinterforhold. 15 min kjøring fra Eidsvoll sentrum og vips er man litt over 400 meters høyde i Gullverket - hvor det er full vinter!
Link til Markakadabasen og løypene fra Lynesvangen 

Disse to skiøktene fra Lynesvangen har gitt meg to "sjokk". Det ene er at jeg nå er totalt uvant med utetrening - og fikk akutte pusteproblemer i bare 5-6 kuldegrader de første 5 minuttene hver dag. Deretter at det gikk så fryktelig sakte, GPS'en måtte da vise feil??  Nåja... jeg går jo fortsatt på fjorårssmøringa - så det vil nok hjelpe kraftig å preppe skia før neste skiøkt. Det var jo helt nykjørte scooterspor og veldig løst i dag, men med litt ekstra innsats fikk jeg da presset snittfarten ned i 5:00/km på dagens 15 kilometers tur.

Dagens fart tilsvarer 7,5 time på Vasaloppet, men der skal jeg helst gå en time raskere (4.30/km). Jeg brukte 6:57:07 på veldig trått føre sist jeg var med i Öppet Spår (Vasaloppet helgen før) 2008. Persen er 10 år eldre, 5:32:45 fra 1998.

Infotavle om Brøstadgruva - Eidsvoll Gullverk startet høsten 1758 som det første gullverk i landet. Det største gruveområdet i Gullverket er Brøstadgruva.

Gjest på KrampeGammel'n:
Parkeringsplassen var i ferd med å fylles ved Lynesvangen (420 moh) da jeg avsluttet skituren. Samtidig avsluttet en kjenning fra Eidsvoll O-lag (Odd Gundersen) sin tur - og da han sa at han var innom bloggen min i blant ble jeg obs på at det ligger link til denne bloggen på hjemmesiden til Raumar Orientering. Bare hyggelig det... og også hyggelig å veksle noen ord med både kjente og ukjente på treningsturene.

TRENING UKE 1-2011: (8 dager)


Styrkeøktene mine er nå ganske like fra gang til gang: Først 10 øvelser for sentralmuskulaturen, 7 av dem med  fitnessball. Deretter 50 tåhev, 25 pushups, 50 knebøy, 30 situps, 50 høye kneløft og 25 dips. Core treninga forsetter jeg med samme omfang, men antall repetisjoner på de andre øvelsene har økt litt etter litt. Mest merkbart hittil er at balansen er mye bedre enn før jeg startet denne treninga for bare 3 måneder siden. Positivt er det også at sykkeløktene går nå på tyngre gir - jeg har nok vært litt for snill på innesyklinga i 2011.

Ingen kommentarer: