lørdag 15. oktober 2011

Losbymarka på kryss og tvers


To ultraløpere - to nyinnkjøpte sykler fra Foss Sport - morgentåke og 0 grader; det var rammen for dagens trening. Den ene ultraløperen - eller kanskje jeg skulle si forhenværende ultraløperen var naturligvis meg, den andre var Marit Berg Bjerknes. Og været ble like strålende som selskapet på turen, det var et nydelig høstvær med knall blå himmel og etter hvert en del varmegrader.

Det var tåke fra morgenen av, men akkurat i det vi syklet av gårde kom sola og den knallblå himmelen fram.

Marit hadde ikke vært i Losbymarka tidligere, mens jeg er nærmest "hjemmehørende" der. Det var altså tid for tilvenning til ny sykkel for Marit - som handlet sykkelen for få dager siden, det var sightseeing med meg som guide og det var selvsagt også en treningstur.

Vi startet fra Sørlihavne like ved Lørenskog kirke og syklet grusveien innover forbi Kirkerudgårdene  mot Losby - en rute jeg har løpt utallige ganger de årene jeg bodde på Lørenskog. Ved Losby Gods krysset vi både plener og gangveier i en uryddig passering av hotellet - og Gammel'n kunne fortelle Marit litt om stedets nyere historikk. Selv om det var tidlig formiddag var det allerede en hel del folk på tur på veien mellom Losby Gods og Mønevann - tåka var forlengst borte og det var bare vakkert.

Marit ved Losby Gods...


Motiv fra Losbyvassdraget...

Fra Mønevann ble det veksling til lettere gir og en kupert tur forbi Fislelausa og Drettvann inn til der veien sluttet et stykke forbi Bjønnebetet. Langs hele denne ruta er det store mengder skog som Gammel'n plantet i 1970 - de fem månedene mellom sjømannskarrieren og førstegangstjenesten - dette er "min" skog!

At jeg er en feiging i utforbakker når det er løs grus på skogsbilveiene er ingen hemmelighet. Marit - som de fleste andre - suste fra meg i de tøffeste utforkjøringene, så min trøst var at jeg nok hadde litt mer å tråkke til med i de bratteste motbakkene. Det bedret seg litt i utforkjøringene mot slutten, så kanskje løsningen er å sykle flere turer sammen med andre.


Fine bilfrie skogsbilveier. Det er litt synd at det er så vanskelig å lage runder i Losbymarka - det ville krevd for mye trilling og bæring av sykkelen. 

Etter turen til Bjønnebetet var det tilbake til Mønevann - mitt tidligere badeparadis den gangen vi måtte dele plassen med store mengder fløtetømmer. De fleste sagbrukene var lagt ned allerede da jeg var guttunge, og hestejernbanen var også lagt ned. Men fløtinga pågikk - og mon tro om ikke vi guttungene syntes det var spennene å balansere fra stokk til stokk (?).


Møllehjulet ved Losbyelva nedenfor Mønevann var modell for Lørenskogs kommunevåpen.

Fra Mønevann syklet vi en  avstikker sørover langs en del av Losbyvassdraget - forbi Fløyta, Malmern, Knurra og Røyrivannet til gapahuken nedenfor Lamannsputten. Både denne gapahuken og gapahuken rett øst for Bjønnebetet er store solide tømmerkonstruksjoner der man bare kan ta seg til rette, et flott tilbud til turfolket. Ved Lamannsputten er det bare 3 kilometer ned til Vangen sportsstue i Enebakk - og nå gleder jeg meg allerede til vinterens skiturer og kanelbollene på Vangen. For Marit og meg gikk turen ennå en gang tilbake til Mønevann og en liten avstikker til møllehjulet som er modell til Lørenskogs kommunevåpen, og en ny tur sørover, denne gangen på østsiden av Losbyvassdraget.

Det blitt midt på dagen og vi møtte stadig flere turgåere og syklister. Vi tråkket forbi forbi blant annet Putten og Geitsjøen, to vann som henger sammen med Mønevann, Fløyta og Røyrivann. Denne gangen sluttet veien ved Morterudvann, et spennende vann med store øyer og kun smale belter med vann mellom. Her har jeg dratt opp en del fisk i yngre dager.


Her er jeg ved Geitsjøen...


Blå himmel og blått vann !

Motiv fra Morterudvann med Morterudkoia.

På tilbaketuren  syklet vi  nok en gang forbi den flotte golfbanen, hotellet og besøksgården i Losby - og i stedet for å sykle veien langs Kirkerudgårdene fulgte vi den nye lysløypa som er anlagt på Losbylinna (den tidligere hestejernbanen som gikk mellom Losby og Fjellhamar stasjon) tilbake til Sørlihavna.

Takk for en kjempehyggelig treningstur, Marit.
Marit var forresten ikke helt ferdigtrent, for turen gikk rett til Oslo og jenteløpet KK-mila. Sjøl supplerte jeg senere på kvelden med min daglige korte joggetur på mølla og noen minutter med racer'n på rulla.

Ingen kommentarer: