søndag 10. april 2011

Man blir visst bedre på det man trener på

De som har ansvar for veivedlikeholdet var tidlig ute og fylte igjen de verste sprekkene etter vårene teleskader, men noen steder brukte de nok litt for lite asfalt. Det gjelder å følge med...

Vi hører jo stadig vekk uttrykket; man blir god (best) på det man trener på. Skal du bli god til å løpe må du løpe mye, skal du bli god til å elske må du elske mye, osv...

Likevel kan nok dette strekkes for langt, det vil si at man bare utfører de øvelsene man vil bli god på. Det tror jeg blir for ensformig og hindrer at man får ut sitt potensiale. I løpesammenheng har jeg alltid vært tilhenger av å legge inn en del alternativ trening eller S-trening som jeg kaller det (ski/sykkel/svømming/styrke/spenst).

Skiløypa er helt klart på defensiven... og sykkelsesongen har startet. I ettermiddag var det 18 varmegrader i Fenstad!

...og veiene er stort sett klargjort for sykkelsesongen. Hurtigfixa, men bedre enn det var.

 På helgens sykkelturer fikk jeg erfare at "trening gjør mester" - helt utilsiktet. Når jeg ikke får løpt blir det jo veldig mye sykling i stedet. I går og i dag dro jeg terrengsykkelen ut av garasjen og syklet Ålandsrunden (12,7 km) - min "faste" treningsrunde, 2 runder i går, 3 runder i dag. Gårsdagens bonus i vind men ellers fint sykkelvær ble pers på 2-runder'n med 51.20 (25.40+25.40) - med terrengsykkelen, og uten å sykle helt maks. I dag gikk det roligere på de to første rundene (26.52+26.29) men da jeg tro til på sisterunden sikret jeg rundepers med 25.01 og 3-runderspers med 1.18.22.

Fjorårets perser er "selvsagt" satt med racer'n. Med terrengsykkel var jeg ikke i nærheten... Dette viser jo at all tråkkinga gjennom vinteren har vært mer effektiv enn jeg fryktet, at jeg har blitt bedre til å sykle rett og slett fordi jeg har gjort det mer.

I går ble det  halvannen time på sykkelen i treningsrommet som 2.økt, og det blir det også i kveld mens RBK-LSK vises på TV.
I går var jeg på Jessheim stadion for å ta bilder fra UKI-karusellens 1.løp... og nå er snart den ærverdige stadion historie - her skal det bli boligblokker.

Men, på Gystadmyra øst for Jessheim sentrum popper det opp et nytt og flott friidrettsanlegg, side om side med den nye fortballstadion - og helt inn til friluftsområdene retning "Brennifjellet".
Blir det flytting av Romerike 6-timers hit i 2012??

1 kommentar:

Anne-Brit sa...

Det er jo moro å se at man blir bedre på det man øver på!