mandag 13. september 2010

Skogbygda Rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt


Rød løype er veg, blått er terreng

Det var seks dager igjen til UltraBirken og jeg trengte en siste rolig gjennomkjøring. Det var et lokalt løp jeg skulle skrive om på kondis.no. Dermed ble det både-og og enda litt til i går; Langtur, konkurranse, reportasje.

Skogbygda Rundt er et snaut 7 km langt veg-/terrengløp, først på asfalt, så på grusvei i mye motbakke, og avslutningsvis på en blanding av fine stier og gjørme over Skårerberget.

Rundt og rundt
Litt før klokka åtte på morran, i duskregn, lusket en gammel mann seg ut fra parkeringa foran skolen i Ingeborgrud. Løypa var ferdigmerket, og gammel'n hadde også jogget gjennom dagen før. Første halvdel av løypa var kjedelig, men resten variert og fin og med et terrengparti som bød på det meste.

43.07, 42.53, 43.07, 43.08, 43.37 var de fem rundetidene, det inkluderte en tur innom bilen etter mer drikke og litt gel eller banan. Det var 15-16 varmegrader selv i duskregnet på morran, og været ble stadig bedre slik at det var sol nå det nærmet seg konkurranse. Dagsformen var vel ikke helt topp, eller var det en merkelig forventning om at jeg skulle kunne løpe 35 kilometer nærmest uberørt?

Stivere enn stiv
Hadde jeg kommet i gang 15 minutter tidligere ville jeg tatt enda en oppvarminsrunde, men nå ble det i stedet 40 minutter hvile og rikelig med tid til å stivne fullstendig. Fikk skiftet på overkroppen, byttet til terrengsko og etter hvert varmet opp litt. Det siste var helt nødvendig for å klare å forflytte meg uten å krøke meg som en 100-åring (går ikke de krokete da?).

Forventningen til konkurranse var ikke å bli sist i mål. Det håper svant da jeg så at de superveteranene som i fjor brukte 40 min+ ikke var med i år. Lystigere var det ikke når starten gikk, og alle - ALLE - forsvant. Jeg løp alt jeg orka med trippende musesteg og alt for høy puls, men etter 500 meter var det ca 400 meter fram til de andre - slik virket det i alle fall.

John Arne Paulsen i Raumnes har foreviget Gammel'n på vei mot mål - mens ungdommene er på vei ut for å jogge ned.

Ikke sist
Etter 2 km fikk jeg målt avstanden til de to nærmeste til 40 sekunder... men nå hadde jeg etter hvert fått opp litt mer fart. Halvveis tok jeg igjen en gutt og ei jente - og følte at dagen var reddet; jeg skulle ikke bli sist likevel. Løp dermed kontrollert og greit til mål, og fikk 35.27 i sluttid. Det betyr at farten var 1 min/km raskere enn på oppvarmingsrundene, men det opplevdes egentlig lettere - i alle fall på slutten.

Maraton på 4.11
Totaltiden på "Skogbygda Rundt" x6 ble 4.11.21.
Og i Skogbygda Rundt fikk løpets eldstemann klasseseieren i M60-64...


Løypeprofilen i Skogbygda Rundt

Ingen kommentarer: