fredag 14. mai 2010

Auda, korte løp er tøffe greier !



Hva skjer, bena er stokk stive, jeg har løpt 500 meter, jeg er nesten sist i feltet. Er jeg syk, kanskje noe galt med hjertet, her er jo null kapasitet... fytterakkern som det brenner i bena og jeg får nesten ikke puste.

I går, på Kristi Himmelfartsdag, skulle jeg altså prøve meg på en konkurranse kortere enn halvmaraton - for første gang på 2 år. Som innledningen antyder, det ble en aldeles grusom åpningskilometer. Etter 800 meter var jeg nær ved å begynne og gå, og vente inn datter og barnebarn litt lenger bak i feltet.

Fornøyd gammel mann med premie

Åpningskilometeren gikk på 4.44, det sakteste jeg vel noen gang har startet et løp på halvmaraton eller kortere. Og likevel var jeg positivt overrasket over at det ikke var enda verre. Jeg fikk roet ned farten og slapp enda flere løpere forbi meg - men kom så ganske raskt inn i en grei rytme. Er det mulig å klare snittfart 5.00/km til mål? Jeg trippet avgårde meg gubbesteg og i en fart som gjorde at pusten hang noenlunde med. Jeg fikk også tid til å glede meg over det fantastisk flotte og flate furuterrenget vi løp i, det aller meste av løypa på fine stier.

Jeg holdt i praksis samme fart helt til mål, og passerte også 10-12 løpere underveis. Pusten var den store begrensningen og hindret meg å øke farten mer, men bena kunne nok greit holdt samme fart en runde til. Hadde jeg løpt et par minutter raskere (15 sek/km) ville jeg vært der jeg var for to år siden sammenlignet med konkurrentene. Det var jeg fornøyd med, og framfor alt er jeg lettet over at jeg ikke brøt da jeg nesten daua etter 7-800 meter.

Km.tidene: 4.44, 4.45, 4.44, 4.44, 4.54, 4,41, 4,46, 4,24 (1,05 siste x meter).
Jeg ble nummer 5 i klassen og premiert !!! Greit at de andre også blir eldre og tregere.

Hælen min?
Jeg kan ikke skylde på den for at det ikke gikk fortere, men etter løpet og nå dagen etterpå er hælen vond. Jeg er like bekymret for smerter i bekkenpartiet mens jeg løper og enda mer etterpå. Har slitt med det helt siden jeg trappet opp løpinga igjen for tre uker siden, men det var ekstra ille etter løpet på Magnor.

Tone og Maja var også med.
På bildet ser vi Maja i startfeltet, og akkurat som i fjor var hun et par minutter før mamma i mål.

Video med Majas innspurt

Tone har nettopp avsluttet et to måneders opphold i Indonesia (uten trening), men var likevel bare 2 minutter bak fjorårstiden sid - den gang med pés fra pappa hele veien, nå ble hun peset bare de siste 2 kilometerne.

Nå er det bare å intensivere treninga til både hun og Maja skal løpe Romerike 6-timers i august.

Martin var fotograg for anledningen. Han hadde sparket ei tå i skoletrappa et par dager tidligere.
Se 94 Martin-bilder på Picasa: (klikk på bildet under).

Krystallmarsjen 2010

Ingen kommentarer: