fredag 28. august 2009

Ikke min dag på Trandum

Eidsvoll 6-timers 22.august lå an til bli det beste ultraløpet for meg hittil i år. Jeg følte meg i veldig bra form på trening i begynnelsen av uka. Det ble en del jobbstress og arbeid med arrangementet opp mot 6-timersløpet , men like fullt burde formen være grei.



Arrangementet ble vellykket, og rekordmange 106 deltagere sto på startstreken til 6-timers. En av disse var meg – en annen var Tone, heretter kalt L !

2 mil i planlagt fart, deretter fotgjenger
Det var fine løpsforhold med noe vind, sol og 23-24 varmegrader. Jeg var opptatt med startnummerutdeling og rakk så vidt starten, men når jeg først kom i gang gikk det greit i ca 5.10/km-fart første mila og 5.15/km andre mila, omtrent som planlagt og forventet. Det jeg ikke likte var at jeg kjente meg tiltagende stiv i bena, og byttet sko etter 19,5 km. Allerede 2 runder (3 km) senere - i sakte fart – fikk jeg magesmerter som bare ble verre, og det hjalp ikke å gå. Holdt ut noen runder med mest gåing før jeg kuttet ut etter 33 km og drøyt 3,5 time.

Var veldig skuffet, men brukte mest energi på å bakke opp Tone og andre deltagere, og senere var det travelt med resultatservice og deretter bankett og premieutdeling. Hva som egentlig skjedde vet jeg ikke, men bena (og magen) var i alle fall bra igjen på en 2-timerstur tre dager senere. Det kan ha blitt litt mye stress, det kan også være at jeg har vært med på alt for mange ultraløp og ultrastunt denne sommeren.

Hva jeg nå gjør med ultraløp resten av året er dermed helt åpent, bortsett fra at jeg 100% sikkert løper UltraBirken. Siden jeg ikke nådde ultradistanse (50km+) på Trandum betrakter jeg årets "fullføre alle norske ultraløp" som brutt - på det 8. av 11 løp.

Imponerende av ”L”
Tone liker utfordringer, akkurat som sin far. Inspirert av en veldig stor Ragnar Thon som har vært med på 6-timers flere ganger – og var med også i år - ville Tone også teste sin alt for store kropp. Om 14 måneder håper hun å løpe NYCM under 6 timer…
… og hvorfor skal hun ikke klare det?
Hun jogget og gikk og manglet bare en eneste runde på å klare maratondistansen på 6 timer allerede nå. Det ble 40,575 km på Tone – og en av de 7 bak henne på resultatlista var (rødme, rødme) meg !!

Ut fra forutsetningene kjempebra av Tone, og med L’en jeg hadde laget til ryggen hennes fikk hun masse positiv oppmerksomhet under og etter løpet. Tone ble kjempeinspirert for å trene videre og veldig imponert over det fine miljøet blant ultraløpere. Hjemme i Vastmarka var beskjeden fra Maja (15) at neste år skulle hun også være med. Da blir det kanskje 3 generasjoner ”Engen" på startstreken(?)

Trøstet meg med bilder
Nå etterpå har jeg kost meg med å legge ut over 100 bilder fra løpet på kondis.no:
Bilder fra NM / Eidsvoll 6-timers

Klikk på bildemontasjen for større utgave:

2 kommentarer:

Jon Harald Berge sa...

Synd du måtte bryte prosjektet ditt, men nå kan du i det minste ha frihet til eget opplegg resten av året, uansett hva for eksempel mr. Kickmaster måtte finne på :-)

Gammel'n sa...

Der var på en måte en lettelse at jeg nå er "fri" til å tenke fornuftig igjen. Det har blitt mange ultraløp halvskadet og sliten i år... men jeg har hatt det moro.

Nå er all fokus rettet mot UltraBirken, både prøveløpinga i rolig fart og selve løpet. Kick-Master arrangerer jeg selv (har jo løpt arrangørløpet tidligere) - mens både Bergen Ultra og Halden Ultraintervall nok blir droppet.

Neste store mål er TEC 100 miles tidlig i april... der skal jeg stille godt forberedt.