tirsdag 2. oktober 2012

Jadda, årsbeste form i Olavrunden II



Når jeg skriver "grei form" mener jeg alt som er raskere enn sakte jogg. Den nykomponerte "Olavrunden II" i Fenstadmarka går på 100% blåmerka stier, med noe over 300 høydemeter og i år også våtere enn vått i terrenget. Under to timer betyr helt grei joggefart = ultraløpsfart, og i dag gikk det lettere enn noen gang før i 2012 - og jeg var null nix sliten underveis og etterpå.

Siden jeg bare tåler å løpe annenhver dag var jeg ute etter å forlenge 9-kilometersrunden jeg har løpt mye i sommer. Med sløyfa rundt Ellingsjøen i starten har jeg nå en passe lang og passe hard treningsrunde på sti. Olavrunden II er drøyt 14 kilometer, og grei for å teste eventuell framgang. Bør vel rimelig raskt kutte ett min/km... og etter hvert også komme ned mot 1:30.

HØSTEN ER EN FIN TID I SKOGEN !
HER FRA ELLINGSJØENS NORDSIDE PÅ DAGENS TUR.
 
Gleder meg til å løpe runden under tørrere forhold enn det er nå. At det er vått er OK, men det er i tillegg så jækla gjørmete etter en hel sommer med våte stier. Løp i dag med Adizero-skoene igjen, og på en såpass kort tur er de helt utmerket. Lette på bena og utrolig bra grep. Men... jeg ble kald på bena etter å løpe med blaute sko hele tiden, så på neste tur blir det våtsokker (neoprene) i skoa.

Etter en veldig travel periode med bare 15 treningsøkter på 37 dager (ny bånnpers) , er jeg nå klar for å intensivere treninga igjen. Løp 1:45 søndag, styrketrening+spinningsykkel i går, og 1:55 løp i dag. Gårsdagens positive opplevelse var at mange uker uten styrketrening ikke har satt meg så veldig langt tilbake....det var langt fra start på bunn igjen - og nå er det vel snart på tide å besøke Elixia også - der jeg meldte meg inn for 5-6 uker siden. Fikk telefon fra en PT på Elixia for at par dager siden, han hadde sett et nyinnmeldt medlem som ennå ikke hadde vært innom, og tilbød seg å sette opp et lett startprogram for meg - så jeg kom i gang med trening. Junior som satt ved siden av meg ble litt lattermild....

Det er 32 dager igjen til start i Vestfold Ultra Challenge, og bare 4 dager til jeg skal teste halve VUC - dvs 41 kilometer. Tror nå at både testturen fk lørdag og selve løpet skal gå greit. På testturen blir vi 10-12 løpere som deler oss i to grupper., og det er både en rolig treningstur og en befaring av løypa før traseen spikres 100%. I VUC er det ca 1/3 grusvei og 2/3 sti, så selv jeg bør klare treningsturen under 6 timer inkl. fotografering. 82 kilometer i VUC bør vel også gå greit på sub 12 timer?

Ingen kommentarer: