tirsdag 25. september 2012

Alle gode ting er (nesten) 3

BILDET VISER ÅRSAKEN TIL DE TRAVLE DAGENE.
STRAKS OVER NYTTÅR BLIR DET FLYTTING TIL VORMSUND BRYGGE, OG DA ER DET PÅ TIDE Å FÅ SOLGT HUSET I IDRETTSVEGEN 1
 
Jeg har hatt det usedvanlig travelt etter UltraBirken forrige helg. Ikke minst er det klargjøring av hus og hage til fotografering og takst som tar all ledig tid (som uansett ikke er nok). Det ga 3 dager uten trening før ultraBirken, og 7 dager uten trening etterpå. Det er det lengste treningsoppholdet jeg har hatt uten skade- eller sykdomsårsak siden jeg startet løping høsten 1977.
 
Det positive er at jeg overhodet ikke har kjent noe til bekken- eller lyskesmertene etter UltraBirken. Nå har jeg tre dager på  rad med løping (wow... når skjedde det sist??)
 
1+2 = GODE OPPLEVELSER
Søndag kveld løp jeg 30 minutter i stigende fart på mølla (i tillegg til sykling), og i går løp jeg 35 minutter på veiene i boligområdet her - begge turene 100% uten bekken- eller lyskesmerter. Dermed bråbestemte jeg meg for å slenge med i RBIR-karusellens 10.løp på Lillestrøm i dag. Løpet var annonsert med 5 km terrengløp, men det var 4 kilometer vegløp og 700 meter i terrenget.
 
3 = GOD OPPLEVELSE... NESTEN
Oppvarmingen i 25 minutter med 10-12 "fartsdrag" gikk greit, og løpinga i litt under 5 min/km ut fra start gikk også fint uten vondter - og med en hel del løpere bak meg i feltet - og enda flere foran. Uvant som jeg er med å presse farten var pust og puls den store begrensningen, beina kjentes fine ut til å henge på en gammel gubbe.
 
LILLEBROR PÅ VEI MOT MÅL I RBIR-LØPET PÅ SESSVOLLMOEN 7.AUGUST. DET VAR ÅRETS FØRSTE KONKURRANSE FOR MIN DEL, OG BEKKEN-/LYSKEPLAGENE MINE VAR STØRRE ETTER LØPET DA ENN DENNE GANGEN.
BARE VENT SMÅEN (9 ÅR YNGRE)... SÅ SKAL JEG GJØRE DEG TIL STATIST !!
Først i motbakkene etter ca 3,5 km merket jeg litt irritasjon i magen, men jeg kom i mål uten alt for store fysiske problemer - og ville vel ikke ha løpt en event. 2.runde så mye saktere... (?) Snittfarten var ca 5.10/km... men på de flate partiene lå jeg på ca 4.55/km. Ikke fort, men likevel mye fortere enn på mine to år med bare dilting.... Og det var knallgøy å konkurrere igjen. Nå som jeg er så langt bak i feltet ser jeg jo høyst realistiske muligheter til resultatforbedring.
 
Etter løpet og utover kvelden var bekken/lyskesmertene der fortsatt, men ikke så ille som sist jeg prøvde å løpe "fort" - og jeg er utvilsomt i ferd med å bli bra. Dermed skal ikke lillebror Knut føle seg alt for trygg i neste konkurranse, i dag slo han meg med et drøyt minutt.
 
IKKE NUC - MEN VUC
Lørdagens NUC (Nordmarka Ultra Challenge) måtte jeg til slutt melde avbud til. Junior flytter ut av huset samme dag, og jeg har fortsatt masse å forberede før foto og takst to dager senere. Det ble rett og slett helt feil helg for meg.
 
Dermed må jeg vente til 3.november før det blir ultraløp igjen - og kanskje får jeg trent meg i bedre form før Vestfold Ultra Challenge. Allerede 6.oktober skal jeg sammen med arrangør Tomas og en hel del andre løpe en-veis gjennom VUC-løypa (41 km)... så jeg har da noe å glede meg til.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Så bra at du er fri for plager, endelig :) Kanksje det hjalp med så mange dager fri fra løpingen? Nå må du bare passe på og ikke "ødelegge deg" igjen, ved å løpe for mange dager uten pause igjen ;)

Gammel'n sa...

Well... jeg er altså bare "nesten" fri for plager. Bekkenet likte ikke fartsøkningen, så jeg må fortsatt løpe sakte - det er dessverre farten som er utfordringen, jeg ser ut til å tåle mengde.

Man likevel moro med en og annen konkurranse selv om plasseringene ikke er som før.... ble 11 av 22 i aldersklassen i går - så ikke sist heller.