torsdag 15. desember 2011

En ultraløpers juleønsker



Det nærmer seg jul, og alle julegavene er handlet. Slik sett har jeg vært rekordtidlig ute i år. Jeg vet også at de nærmeste rundt meg har handlet pakker til meg, det gleder jeg meg også til. For meg har jula alltid handlet om mat, samvær med familie og pakker - akkurat så enkelt, helt ærlig fortalt. Julens budskap har nok ikke stått senralt hos meg.

Det er likevel ikke helt fritt for at jul og nyttårstider er tid for refleksjoner - ikke minst etter at jeg ble en gammel mann. Når ønskene dreier seg om duppedingser, klesplagg og idrettsutstyr, betyr det jo at jeg har det veldig bra - for disse ønskene er jo ikke viktige i det hele tatt. Men... de viktige tingene er brukbart på plass, slik sett har jeg hatt flaks her i livet - også mer flaks enn mange nær meg.

Også mer flaks enn en god jevngammel løpervenn jeg besøkte sist søndag, som har fått kreft og må kjempe med cellegiftbehandlinger. Selv med gode prognoser for krefttypen er dette uansett en alvorlig tilstand - men jeg håper virkelig dette går bra og at vi snart kan konkurrere og trene sammen igjen. Og jeg håper flaksen min vedvarer....

ET IDRETTSLIG ØNSKE
Midt mellom disse uviktige - men veldig hyggelige - pakkene, og de alvorlige tingene, har jeg et stort idrettslig ønske: Jeg vil så gjerne bli skikkelig løpbar igjen, slik at jeg kan få utfordret meg på flere ultraløp de neste årene. Syk er jeg ikke - så det er ikke synd på meg, men det tar lang tid å bli bra etter "Symfisitten" som gir bekkensmertene ved løping. Det er greit med Holmenkollen Skimaraton og Vasaloppet og CykelVasan, men det er bare substitutter for det jeg helst vil gjøre.

Jeg er påmeldt i de tre nevnte utskeielsene på ski og sykkel, men jeg er også påmeldt til TEC 100miles, UltraBirken og Nordmarka Ultra Challenge. I tillegg håper jeg på Marka24 og et av fjellultraløpene i Hornindal eller Meråker. TEC kommer allerede i april, så det rekker jeg nok ikke. Marka24 i midten av juni håper jeg derimot på... og de andre utfordringene som følger etter det.


I dag la jeg ut Terminliste og omtale av de 18 norske ultraløpene 2012 på kondis.no. Mange godbiter der jeg gjerne løper 3-4 av terrengultraløpene, i tillegg til at jeg er invoilvert i fem av arrangementene.

Løpinga i begynnelsen av uka var oppløftende, men kombinasjonen "årets første skitur" og hard styrketrening medførte vonde lysker og et vondt høyre kne. Har derfor bare syklet de siste to dagene - men jeg er stadig litt mer optimistisk med tanke på å øke løpsmengdene snart.

4 kommentarer:

Gammel'n sa...

Puhhh... en løpetur rett før midnatt fredag (under håndballkampen Norge-Spania) gikk greit. 30 min på mølla i økende fart helt uten knesmerter - og bare litt irritasjon i bekken siste 5 min.

May-Britt Hansen sa...

Jeg håber, du får dit juleønske opfyldt og kan løbe igen i 2012.

Glædelig jul og godt nytår fra Danmark,
May-Britt

Anne-Brit sa...

Hvis du øker mengden og lengden sakte, men sikkert høres det ut som dette kan gå bra. Men skynd deg langsomt!

Gammel'n sa...

Takk May-Britt
Det er så fryktelig mange konkurranser jeg har lyst til å være med på - så jeg MÅ jo bare bli bra. God Jul og godt nytt år til deg også... jeg følger med på bloggen din selv om jeg sjelden kommenterer.

Ja, Anne-Brit, jeg tar den tiden som trengs. Siden dette ikke er en belastningsskade - og antagelig heller ikke forårsaket av løping i utgangspunktet, tror jeg at jeg kan øke løpsmengden veldig mye så snart smertene er borte på de korte løpeturene.

På Color Magic løp jeg 5,7 km på 30 minutter "på utstilling" i fitnessavdelingen - så det går stadig litt bedre, men jeg tør ikke ta i for mye ennå.