fredag 6. april 2012

Kalde vårdager... og sykkeltur til Odal'n


Hestehoven på bildet føler seg kanskje lurt?  I det varme fine været for 1-2 uker siden forsvant all snøen, og de første hestehovene blottet seg langs veikantene. Kanskje angrer de nå, hestehovene, for det er mer vinter enn vår over temperaturen om dagen. Bildet er tatt i 3 kalde varmegrader tidligere i dag.


I dag hadde jeg en fin sykkeltur hjemmefra til Stein Frode og Line's landsted i Odalen... der det ble tid til et par timers juging oss gutta mellom - og et solid innhogg i Lines bakst fra i går. Sykkelturen gikk i mest motvind fra Fenstad til sørenden av Storsjøen - og mest medvind tilbake. Alt i alt en ganske rolig tur med terrengsykkelen, 62 km på 2,5 time. Det var kaldt, men jeg var godt kledd... Likevel drømmer både hestehoven og jeg om mer varmt vær igjen.

VÅRPENGEURT
Bildene nedenfor viser en grøfteblomst jeg ikke dro kjensel på. Jeg la ut det ene bildet på Facebook og etterlyste navnet - og svar fikk jeg; Heidi Gabrielsen fra Hurdal kunne fortelle at det var "Vårpengeurt" - og en dobbeltsjekk med diverse nettsteder viste at det stemmer. Først trodde jeg det var vanlig kløver... men denne var større og med flotte klokker. Så da er SykkelGammeln i gang med å studere grøfteblomster igjen - en årlig vårlig foreteelse....



Ingen kommentarer: