mandag 1. juni 2009

Varm 50 kilometer i Drammen

Joda, arrangøren tok også tiden... men alle vi jo følge med selv underveis...

Det har blitt mange turen til Drammen denne våren, men i går var det mer sommer enn vår i Elvebyen. 26 herlige varmegrader og steikende sol var rammen rundt Kick-Master Ultra Maraton som forgikk i en ca. 4,2 km lang løype på begge sider av elva.

Jeg har fått løpt mindre enn planlagt de tre foregående ukene på grunn av begynnende langdistansekne etter Fagernesturen. Dvs... den siste uka ble det to langturer onsdag+torsdag - og jeg kom til Drammen med litt tunge ben. Det siste skyldes nok også at jeg har syklet mer enn vanlig i denne perioden.

Det positive er at jeg ikke merker mer til skaden. Det som var litt dumt var at jeg måtte slite med tunge ben og kramper fra 35-40 km denne gangen. På den 10.runden (runden før maratonpassering) måtte jeg investere 10 minutter i massasje og tøying for å kunne fortsette i joggefart, og kontrollerte bare at jeg kunne komme i mål under 5 timer (det ble 4.59,11). Krampene kan også skyldes at jeg hadde strammet skolissene litt for mye, men merket ikke det før det var for sent. Det hjalp umiddelbart å slakke på snøringen.

Jeg løp med drikkebelte - med løse flasker - og bygget opp et depot halvveis, siden jeg syntes det ble for langt å løpe 23-24 min mellom hver gang jeg fikk drikke. Det funket fint - men jeg slapp altså ikke krampeproblemene helt.
Jeg startet helt bakerst av de 7 (totalt 11) som startet til ordinær tid, og regnet med å bli der til mål. Men, etter 25 km gikk Bjørn H ut av løpet, og litt senere på 7.runden tok jeg igjen Ragnar N og Tor-Arne S. Etter 10 runder gikk de to i tet ut av løpet, og dermed var det jo ikke så mange igjen foran meg.

Tor-Arne kom tilbake og passerte meg på 10.runden - da jeg slet med krampeproblemene mine. Likevel var dette en grei treningsøkt for meg 6 dager før Malm Ultraintervall.

Resultatlista viser at Frants Mohr vant på 4.08 mens jeg ble nr 5 på 4.59. Rundetidene mine (de to første er litt kortere enn de øvrige): 21.48 - 22.20 - 22.45 - 23.13 - 23.21 - 24.13 - 23.02 - 23.48 - 25.05 - 34.03 - 29.18 - 26.12.

Dette løpet var i utgangspunktet ikke med i planene mine, men siden jeg har sagt at jeg skal løpe alle norske ultraløpene i år, måtte jeg også ha med dette hastig bestemte løpet (var ikke på terminlista ved årets begynnelse).

Vinneren Frants Mohr gratuleres av arrangør Tom-Rune Bertelsen.

Omtalen jeg la ut på kondis.no etter løpet:
http://www.kondis.no/default/index.php?aid=83487&k=sjef%2Fforsiden&mid=

Ingen kommentarer: